Thursday, November 24, 2011

Yong tau fuuuuuuuuu!!! ;D

Suke makan yong tau fu???? Aku suke..suke sgtttt..nak2 kalo ade sup die skali..huhu..

Makan je suke.tp aku xtau pong sejarah yong tau fu..Hahhaaha,ofkoz  aa x tau kan..jadik nyer aku google aa..n jumpe skit info dlm encik wikipedia nyer laman...

"Yong tau foo ( also spelled yong tao foo, yong tau fu, or yong tau hu yong tofu) is a Chinese soup dish with Hakka origins commonly found in China, Singapore, Thailand and Malaysia. There are also Teochew and Hokkien variations."

haaa amek kao...kt Asia nih jer yg asal nyer..baru tau dah aku nih..heeee... ;p
Asalnye, dlm thn 1960an kt restoran chinese yg di panggil "Chew Kuan".
Yong tau fu nih byk yg base on tofu...sbb tuh dipanggil yongtofu or lagik besh bunyi yong tau fu ;D

Awalnyer yong tau fu nih merupakn sejenis makanan yg berasaskan clear sup. Yea lah kan, chinese kan suke makan sup yg jernih2 nih..jadik nyer sup utk yong tau fu ni kaya dgn pelbagai rasa sebabnyer mengandungi fish balls, crab sticks, sotong, fish cake, sayuran, tauhu, cili solok (cilik yg and disumbat dgn isi ikan), bendi (pon di isi ngn isi ikan) and macam2 lg laa..yg mostly based of seafood laaa. Makan panas2..hmmmm...dap nyerrrrr.. ;D

Tapiiiiiiiiiiii...skang ade jer org yg makan yong tau fu kering..means that, pas celur all the ingredient in a hot water aaa..then campur dlm kuah kaler coklat yg di campur cili..adak setengah2 org letak bijan as penambah rasa..but for me, i not into sesame..so x mo aaa...

and ade jugak jenis yg cucuk2, cam satay...jual tepi jln..aku pon lupe ape ntah org panggil nama die. tp jenis cucuk nih, mkn on d spot slalu nyer, n jenis yg x de clear sup aaa..kalo x tau, p tgk kat jln TAR or depan shopping complex SOGO. Nak2 kalo sabtu mlm ahad.. ade pasar mlm kan kat Jln TAR..haaa byk ade jual kat situh...aku xde gambo die, nnt ade aku upload eh..

Bulan lepas, pas kazen aku selamat wat kendurik kawen die, aku ajak cik atanku singgah kawasan rawat dan rehat, RnR, Seremban..reason issssssssssssssss....aku dah kepingin sgt nk pekena yong tau fu. and syukur jugak cik atanku nk menyinggah layankn kehendak anak tekak eden nihhh...hahhahhaa...dapnyer dapat memenuhi selera anak tekak den..

Yong tau fu kat RnR tuh kire antara yg terbaekkkk penah aku makan..kalo korang lalu lebuhraya PLUS from selatan to KL, singgah lah ke kedai Anugerah..kedai no 2, sebelah kiri kedai Anugerah tuh ade jual air kalo x silap, tang belah kanan, x ingat kedai ape plak..mahap kan sy yea..kedai nih ade jual mee n bihun goreng jugak..tp aku x ingt plak, sedap ke x kan..hahhaha..

kalo beli yong tau fu, sile la ikut giliran, sbb ade 2 bijik pinggan je die bg utk amik bahan2 yong tau fu..dulu2, ade 3,4 bijik gak aa, mungkin die nk elak konpius, mane satu customer punyer kot..sbb tuh bg 2 jer..hahhahaa..nnt die tny aa, nk sup or kering..so up to u la to choose...

gambo bwh nih, gambo yong tau fu aku..x smpi pong rm10..byk gak isi...layannnnnnnnnn..


No comments:

Post a Comment