Sunday, November 27, 2011

Penjagaan ikan laga or ikan pelaga..

Semalam cik atanku ade photoshoot kat Bentong..kebtulan aku free,so ikot aa as PA die..hee..ala2 2nd photographer aa kunun..

Tgh aku x shot ape2,aku terpandang sudut umah pengantin yg ade 3 balang ikan..1 balang tuh,ade sekor ikan laga...terus tingat 5 ekor ilan laga aku dolu2..

Kalo zaman skolah rendah dolu,ikan laga tuh tangkap jer kat longkang or betung air..tp bkn aku la yg turun lam air tangkap ikan,huhu ;p
Skang,org beli ajer ikan laga nih..g la carik kt kedai ikan,sure ade..masa aku bli dulu rm5 sekor..skang xtau aa..

Dulu aku ade sekor jer,pastuh FIL aku bg lg 4 ekor..masa tuh lom jadik FIL lg,cik atanku btau die,terus die kirimkn aku ikan laga..beshhhh nyer..besh nyer FIL bg ikan kt bakal menantu,bkn besh dpt ikan laga yea..hhahahahaha...tp tuh lama dh,ade la 5,6 thn dah..xtau la mane aku letak gambo2 ikan2 laga aku yg dh jadik arwah tuh..

Aku x la pandai sgt jaga ikan laga..yg aku tau,die kene idup sekor jer dlm 1 bekas.. memang cantik la ikan laga nih..mcm2 kaler ade..kene asingkn sbb nyer ikan nih suke bergaduh dengan ikan lain termasuk jenis ikan pelaga yang lain.

Ikan Iaga merupakan sejenis ikan air tawar yang asalnye dari lembangan Sungai Mekong di Asia Tenggara.
Antara jenis ikan pelaga ialah Betta splendens (ikan pelaga siam), Betta imbellis (ikan mengkaring) dan Trichopsis vittata (ikan sempilai).
Sikit info pasal ikan laga nih,aku google kt internet..heeee ;)

Tgk la gambo ikan laga yg aku snap dr umah owang kawen smlm ;D
Tp xtau aa die tangkap sendiri or beli kt kedai..

No comments:

Post a Comment