Monday, January 23, 2012

Happy Chinese New Year..Year of Dragon..

23.01.2012 - happy chinese new year and xin nian kuai le...and also happy holidayyyy!!! Its dragon year..

Kalo kat China, CNY dikenali as Spring Festival..aku tau pon sbb aku gugel internet..spring festival sbb spring season lam kalendar chinese start with "lichun", solar term yg pertama dlm kalendar chinese...celebration bermula dr 1st day of the month smpi hari yg ke 15..dlm 2 minggu...CNY pon org panggil "Tahun Baru Lunar"...

CNY ni sgt la sinonim ngn kaler merah..aku pon suke kaler merah gaks ;) ..bg chinese,merah nih adalah tema utk "good fortune", happiness,wealth and longevity. Petang sebelum tahun baru,kire CNY eve laa..diorg akan makan besau ngn famili..agenda penting makan besau...then end up mlm tuh diorg akan bakar mercun n bunga api utk celebration tahun baru..then esok pagi nyer,wishing n greeting family and dapat angpow merah...weeeehhhhuuu!!! Cam tuh laa...seingt aku..yg x kawen jer dpt angpow..

Jadiknyer..wishing who ever celebrate this CNY,Xin Nian Kuai Le and wish u all good fortune, health, luck and happiness in this dragon year..

Layan la gambo dragon dance..and few chinese yg bg angpau pada dragon tuh as kepercayaan diorg yg membawa tuah..nih gambo kat genting highland,aku amik last year ;D

No comments:

Post a Comment